sunnuntai 9. joulukuuta 2007

Hyvää adventtiaikaa.

Joulua tulee jo tuutin täydeltä, mutta ei tässä blogissa tämän enempää.

Lupasin taannoin esitellä kätevää Internet-palvelua nimeltä del.icio.us. ( http://del.icio.us ) Käytän työssäni Internetiä sekä tiedonhakuun että kommunikaation välineenä. Netissä on paljon materiaalia, josta on hyötyä sekä minulle opettajana että opiskelijoille. Ongelmanahan on, että osoitteet unohtuvat ja jos niitä kirjoittelee paperille, laput häviävät ja ovat pian yhtä sotkua, kun osoitteita vetää yli ja lisää uusia. Kohtalaisesti on toiminut se systeemi, että olen tehnyt osoitteista tekstitiedostoja, jotka olen tallettanut työkoneelleni ja muistitikulle, mutta nyt toivon, että del.icio.us korvaa nekin.

Kyseinen herkkupalvelu on siis sellainen, että sinne talletetaan muistiin Internet-osoitteita. Tätä sanotaan kirjanmerkkien (bookmarks) tekemiseksi. Internet-sivun sisältö kuvataan lyhyesti ja sille merkitään avainsanoja (tags). Avainsanojen avulla tiettyyn aihepiiriin liittyvät sivut löytyvät sittenkin, kun kirjanmerkkejä on kymmeniä tai satoja. Minulla on esimerkiksi syyskuussa aloitetussa delissä jo 125 kirjanmerkkiä. Tageiksi olen laittanut esimerkiksi kurssinumeroita, jolloin saan yhdellä klikkauksella poimittua esiin kaikki vaikkapa maailmanuskontoihin liittyvät kirjanmerkkini.

Toinen olennainen piirre palvelussa on sosiaalisuus. Voin liittää muita delin käyttäjiä verkostooni ja he puolestaan voivat liittää minut omaan verkostoonsa. Sen jälkeen näemme toistemme tallennukset. Deli-kaverini voivat myös lähettää minulle kirjanmerkkejä, joiden arvelevat kiinnostavan minua ja päinvastoin. Haku-toiminnolla voin etsiä osumia kaikkien del.icio.us-käyttäjien kirjanmerkeistä. Ota yhteyttä, jos haluat tulla mukaan verkostooni!

Tässä osoitteessa on lisätietoa delistä selkoenglanniksi videona: http://www.commoncraft.com/bookmarking-plain-english

Virpi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti